vrijdag 7 maart 2014

Snowden: NSA wil dat Nederland spionagewet invoert

De NSA heeft een lobby gevoerd om in Nederland wetgeving in te voeren die het mogelijk maakt om ongericht af te te tappen. Dat beweert NSA-klokkenluider Edward Snowden. In Nederland wordt nu gewerkt aan dergelijke wetgeving.
Edward Snowden"Deze landen hebben instructies gehad van de NSA", stelt Snowden, "over hoe ze de juridische bescherming van de communicatie van hun inwoners kunnen inperken." Daarbij gaat het onder meer om Nederland, maar ook om Zweden, Duitsland en Nieuw-Zeeland, schrijft Snowden in antwoord op vragen van Europarlementariërs die door D66 zijn gepubliceerd.
Duitsland zou daarbij onder druk zijn gezet; het is niet duidelijk of dat in Nederland ook zo was. De onthulling komt precies op het moment dat Nederland overweegt om wetgeving in te voeren die het mogelijk maakt om internetkabels ongericht te tappen. Een commissie die door het kabinet is ingesteld, heeft dat aanbevolen. Het is nog niet duidelijk of de wetgeving er daadwerkelijk komt.
Nadat landen wetgeving invoeren, wordt de inhoud van de taps gedeeld met de Amerikanen, stelt Snowden. "Daarbij geeft een land als Denemarken de NSA toegang tot een aftappunt, onder de voorwaarde dat de NSA die niet gebruikt om Denen af te tappen. Duitsland doet hetzelfde, maar dan met de voorwaarde dat Duitsers niet worden afgetapt."In de praktijk wordt dezelfde verbinding dan op twee punten afgetapt. "En dan vangt de NSA de communicatie van Duitsers op zodra die langs Denemarken gaat, en de communicatie van Denen als die door Duitsland reist."
Eerder meldde de Britse krant The Guardian al dat de Britse geheime dienst GCHQ de Nederlandse geheime diensten zou hebben bijgestaan. "De Nederlanders hebben een aantal juridische problemen die ze moeten oplossen voordat hun wetgeving het toestaat om te opereren op dezelfde manier als GCHQ", zou een intern document luiden.
"Ik geloof niet alleen dat surveillance zonder verdenking er niet in slaagt om ons veiliger te maken, maar ons in feite zelfs onveiliger maakt", schrijft Snowden. De klokkenluider noemt daarbij de aanslagen tijdens de marathon van Boston vorig jaar als voorbeeld. "De Russen waarschuwden ons voor Tamerlan Tsarnaev", schrijft de klokkenluider, verwijzend naar een van de aanslagplegers. "De FBI deed niet meer dan een vluchtig onderzoek en kon het complot niet ontdekken."
Bij de aanslag kwamen drie mensen om en vielen honderden gewonden. "Het geld dat had kunnen worden gebruikt voor een echt onderzoek, werd uitgegeven aan het monitoren van de telefoongesprekken van alle Amerikanen", stelt Snowden. "Dit had niet mogen gebeuren. Ik hou van mijn land, en ik geloof dat spionage een doel heeft en door moet gaan. Ik heb mijn leven geriskeerd, evenals mijn familie en mijn vrijheid, om jullie de waarheid te vertellen."
Een ander voorbeeld is volgens de klokkenluider de underwear bomber die in 2009 van Amsterdam naar Detroit reisde met een bom in zijn onderbroek. "De 290 mensen aan boord van zijn vlucht werden niet gered door massale surveillance, maar door zijn eigen incompetentie: hij faalde er in om zijn bom te laten ontploffen", tekent Snowden aan. Dat terwijl de vader van de aanslagpleger de Amerikaanse overheid nog expliciet waarschuwde. "Maar wij waren te druk met het monitoren van online-games en het aftappen van Duitse ministers", sneert de klokkenluider.
Snowden schrijft verder dat de Russische geheime dienst hem heeft benaderd. "Zelfs de geheime dienst van Andorra zou me benaderen als zij de kans had. Dat is hun werk.", schrijft Snowden. "Maar ik heb geen documenten meegenomen vanuit Hong Kong en hoewel ik zeker weet dat ze teleurgesteld waren, duurde het niet lang voor een inlichtingendienst om te te beseffen wanneer ze pech hebben."
De klokkenluider claimt nog veel meer documenten te hebben waaruit blijkt dat de rechten van EU-burgers geschonden zijn. "Maar ik laat de afweging of het in het publieke belang is om iets te publiceren over aan verantwoordelijke journalisten in samenwerking met belangrijke personen van overheden", schrijft Snowden, die benadrukt dat hij enkel journalisten informatie heeft overhandigd.
Snowden besloot naar eigen zeggen pas naar journalisten te stappen toen hij misstanden intern had aangekaart. "Ik heb het gerapporteerd aan meer dan tien verschillende functionarissen, maar geen van hen ondernam actie. Als werknemer van een privaat bedrijf in plaats van een overheidsinstantie zou ik niet beschermd zijn door de Amerikaanse klokkenluiderswet." Snowden zegt dat als de EU hem wil helpen, het parlement moet volhouden dat massaspionage moet stoppen. "Wat met mij als persoon gebeurt is minder belangrijk dan wat er gebeurt met onze gezamenlijke rechten."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten