vrijdag 28 maart 2014

Sterven binnen 3 maanden, anders zijn de kosten voor uzelf

Ongeneeslijk ziek

Al zeker 20 jaar komt er een ouder echtpaar bij ons in de kapsalon. Nu kreeg mevrouw in oktober te horen dat ze ongeneeslijk ziek was en de kerst niet zou halen. Zij vroegen mij of ik voor zolang als het duurde hun haar thuis wilde komen doen. En dat doe ik met alle liefde.

Laatste maanden thuis doorbrengen

ziekenhuisbedOmdat het echtpaar besloten had dat mevrouw niet naar een verpleeghuis ging, nam meneer zelf de zware taak op zich om samen met zijn vrouw de laatste paar maanden van hun leven samen zo close mogelijk door te brengen. Ze kregen een ziekenhuis bed die zichzelf opblaast tegen het doorliggen. Een zuurstof apparaat tegen de benauwdheid en een po omdat mevrouw zeer moeilijk ter been is. Wat wil nu het geval… Waarschijnlijk vanwege de goede zorg van haar man, haalde mevrouw dus wel de kerst en leeft ze tot op de dag van vandaag nog steeds. Ondanks dat ze elke dag een beetje achteruit gaat. Wat wil nu het geval in Nederland…. Wanneer je dus terminaal verklaard bent en de nodige attributen thuis krijgt (verpleeghuis is vele malen duurder), dan moet je dus ook echt binnen 3 maanden komen te overlijden….

Kosten

Gebeurt dit niet, dan zijn de kosten voor jezelf. Als je dat niet kan betalen dan kun je eventueel een subsidie bij de gemeente aanvragen. UITSLUITEND VIA INTERNET. Zie je het voor je. Ben je dik in de 80. Of je dan nog even een cursus internet wilt doen. Afijn die aanvraag duurt dus maanden en daar is geen tijd voor. In het geval van mijn klanten die dat dus niet kunnen betalen dreigt dus het volgende; De spullen worden weer opgehaald. Zo is dat ook al gebeurt met de po. Meneer moest er zelf maar een kopen. Zo zat hij vanmorgen wanhopig en in tranen te vertellen dat hij dus van de week wel even ergens las dat Evean duizenden po’s had geschonken aan Polen De arme man kan het zelfs nog waarderen dat zo’n land geholpen wordt. Maar kan niet begrijpen waarom hem dit wordt aangedaan. Dat is je dank hier in dit land voor alle jaren werken en belasting afdragen.
Ik maak me hier heel erg boos over.

Zorgverleners geschrokken over commotie

UPDATE…… Toen ik dinsdag mijn boosheid uitte op Facebook had ik er geen idee van dat mijn status ook maar één keer gedeeld zou worden. Inmiddels wordt mijn status zo’n 600 x per uur gedeeld en zit het inmiddels al boven de 11.000. Er is inmiddels contact opgenomen met mij door “Medipoint” en “Evean”. Zij zijn erg geschrokken van de impact van mijn bericht en hebben toegezegd het desbetreffende echtpaar te zullen helpen. En alle eventuele kosten op zich te nemen. Het is niet mijn bedoeling geweest Evean in een kwaad daglicht te stellen maar wel duidelijk te maken dat het er voor de ouderen en zorgbehoevenden in ons land niet makkelijker op wordt. Dit probleem ligt ook niet bij de zorgverleners maar bij onze wet en regelgeving. Evean gaat het keurig oplossen en hebben ook op hun eigen site een bericht geplaatst. Ik ben blij dat deze mensen nu geholpen zijn maar er zijn nog zoveel mensen onder ons die met hetzelfde probleem kampen. Dus wie weet is er door het massale delen van dit bericht een statement gemaakt. En laten we hopen dat hier iets mee gedaan wordt.
Gr. Germaine

Source: http://www.gewoon-nieuws.nl/2014/03/terminaal-verklaard-sterven-binnen-3-maanden-anders-zijn-de-kosten-voor-uzelf/#.UzVOKMQ_udw.facebook

Geen opmerkingen:

Een reactie posten